Spør en biolog
Brukernavn:
Passord:
Lagre passord
Glemt passordet ditt?
Hovedside | Brukerprofil | Registrering | Nye innlegg | Spørreundersøkelser | Mine bokmerke | Private meldinger | Hva skjer | Fotogalleri | Artslista | Medlemmer | Søk | Hjelp

Alle fora
 Spør en biolog
 Spør om mose og lav
 Fauskmose eller noe annet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

DagH
Aktiv deltaker

258 Innlegg

Skrevet - 13/11/2017 :  22:45:28  Vis profil Send DagH a Private Message  Svar med kopi av melding
Denne ble funnet på en steinblokk nederst i ei ur, omgitt av lågurtskog. Har slitt veldig med å plassere den. Jeg har sett på fauskmosene (pga sporehuset). Jeg har ikke sett sigdfauskmose Herzogiella turfacea, som også skal ha slike flate skudd, men den skal ikke ha enkel, lang bladnerve. Er det noen som kan sette meg på rett spor? Rhynchostegium confertum kan det vel ikke være?

(Klikk for å se et større bilde)

Stammeblad:

Greinblad:

aplodon
Biolog

405 Posts

Skrevet - 16/11/2017 :  11:40:52  Vis profil Send aplodon a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er ikke Herzogiella og ikke heller Rhynchostegium confertum. Herzogiella turfacea har ganske så flate skudd (nesten som en Plagiothecium), og annen forgreining enn mosen på bildene. Rhynchostegium confertum har en ganske lang "nebb" på kapselen, som de fleste Rhynchostegium.

Jeg tror du skal til Brachytheciaceae, men vanskelig å si mere ut fra bildene.
Gå til toppen av siden

DagH
Aktiv deltaker

258 Posts

Skrevet - 16/11/2017 :  19:43:55  Vis profil Send DagH a Private Message  Svar med kopi av melding
Det er en ganske stor sekk, men skal putte den der og sende den inn, slik at den kan få et navn.
Takk for at du deler av erfaringene andre kan mangle!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon Bookmark this Topic BookMark Topic
Snarvei:
Spør en biolog © © 2001 BIO Gå til toppen av siden
Denne sida ble genererert på 0,14 sekunder. Snitz Forums 2000